لوسیون بدن

لوسیون بدن (Body Lotion) چیست؟

گاهی آنقدر تمرکز ما روی پوست صورت است، که نگهداری از پوست بدن را فراموش می کنیم. خشکی پوست بدن در برخی افراد، به خصوص بعد از حمام، می تواند اذیت کننده و قطعا آسیب زننده باشد. مواد شوینده مثل شامپو و صابون  که قلیایی هستند باعث خشکی پوست می شوند، علاوه بر آن پوست برخی از افراد ذاتا خشک است و چربی لازم برای پوست را تولید نمی کند، بنابراین حتما باید به صورت مستمر با یک پماد موضعی خارجی این مشکل را حل کرد. این پماد همان لوسیون بدن است.

ترکیبات لوسیون بدن

لوسیون های بدن بسته به شرکت سازنده آنها، ممکن است ترکیبات متفاوتی داشته باشند. اما ترکیباتی که عمدتا در تهیه  لوسیون بدن استفاده می شوند شامل کرودامول، روغن مورینگا، ویتامین  C و E و اولئونیک اسید هستند.کرودامول  که به عنوان نرم کننده استفاده می شود. 

روغن مورینگا یک روغن آفریقایی است که برای پوست مواد مغذی بسیاری دارد و همچنین دارای خاصیت نرم کنندگی است. ویتامین C به از بین رفتن چین و چروک ها کمک می کند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان ضد التهاب است. 

اولئونیک اسید نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که به انعطاف پذیری بیشتر پوست کمک می کند.

مزایای استفاده از لوسیون بدن

  • رفع خشکی پوست برای پوست های خشک و حتی قسمت های خشک پوست های چرب
  • آب رسانی به پوست و مرطوب کردن آن 
  • ایجاد احساس خوب و آرامش
  • بوی خوش و ماندگار
  • شفافیت پوست به مرور زمان و در برخی موارد خاصیت سفید کنندگی

معایب استفاده از لوسیون بدن

رعایت حد تعادل در استفاده از هر چیزی مهم و واجب است. استفاده از لوسیون بدن هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر طولانی مدت از لوسیون بدن و به صورت مداوم از آن استفاده کنید، پوست بدن دیگر چربی طبیعی خود را تولید نکرده و این امر باعث خشک تر شدن پوست بدن می شود.

همچنین برخی افراد ممکن است به ترکیبات استفاده شده در لوسیون بدن حساسیت داشته باشند. مخصوصا به پارابن که برای افزایش طول عمر محصول به آن اضافه می شود اما تحقیقات نشان داده است که استفاده از محصولات دارای پارابن در طولانی مدت می تواند باعث خشکی پوست، مشکلات هورمونی و یا سرطان شود. همچنین حساسیت به لوسیون می تواند باعث قرمزی پوست، بثورات پوستی و در برخی موارد سرگیجه و یا تنگی نفس شود.

طریقه استفاده از لوسیون بدن

بهترین زمان استفاده از لوسیون بدن، بعد از حمام، بعد از شیو کردن، قبل از ورزش و بعد از لایه برداری پوست است. برای استفاده از لوسیون بدن ابتدا مقداری از لوسیون بدن مورد نظر خود را روی کف دست بریزید سپس برای چند لحظه لوسیون را بین کف دست ها بمالید تا گرم شود، در مرحله بعدی لوسیون را روی پوست به آرامی ماساژ دهید. این مراحل را برای پوست کل بدن تکرار کنید. مقدار استفاده از لوسیون را بر اساس خشکی بدنتان انتخاب کنید. در قسمت هایی که پوست ضخیم تر است و احتمال خشکی آن بیشتر(مانند آرنج یا زانو) از میزان لوسیون بیشتری استفاده کنید.

و در آخر، حتما با صرف وقت، لوسیون مناسب بدن خودتان را پیدا کنید، تا هم از ایجاد آسیب های آلرژیکی جلوگیری کنید و هم بهترین نتیجه را بگیرید. شما از چه لوسیونی استفاده می کنید؟ برای ما بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *