ماسک مو

نکات و روش استفاده از ماسک مو

موها برای سلامت و درخشندگی نیاز به مراقبت دارند. استفاده از ماسک برای موهایی که رنگ یا دکلره ­شده ­اند یا دچار آسیب­دیدگی، موخوره و وز هستند و طراوت و سلامت اولیه خود را ندارند، الزامی است.

ماسک مو چیست؟

ماسک مو نرم­ کننده ­ای قوی است که به­ دلیل ذرات بسیار ریزی که دارد به کوتیکول مو نفوذ عمیق تری پیدا می­کند و باعث ترمیم، تغذیه و آبرسانی مو می­شود. در ترکیبات ماسک مو اغلب روغن بادام، روغن آرگان، روغن آووکادو، نارگیل و جوجوبا، انواع کره مثل کره کاکائو و شی­باتر، عصاره گیاهان و سایر مواد مغذی وجود دارد که نسبت به نرم ­کننده غلظت بیشتری دارد و می­تواند برای مدت زمانی بیشتر از 20 دقیقه تا چند ساعت، روی مو باقی بماند.

ماسک مو

فواید ماسک مو

ماسک مو روتین مراقبتی مناسبی برای داشتن موهایی سالم و زیبا است. موارد زیر از جمله فواید ماسک مو می­باشد:

  • حفظ سلامت ریشه و پیاز مو
  • حفظ سلامت پوست سر
  • تثبیت رنگ موهای دکلره و رنگ شده
  • براق شدن و نرم‌تر کردن موها
  • رطوبت رسانی و کاهش موخوره
  • جلوگیری از بروز موخوره
  • کاهش شکنندگی و آسیب مو
  • کاهش وز شدن مو
  • افزایش ضخامت مو
  • جلوگیری از تأثیر آلودگی‌ های محیطی روی مو

انواع ماسک مو از لحاظ شستشو

ماسک مو به دو دسته نیاز به آبکشی و بدون آبکشی تقسیم می­شود.

  1. ماسک موی آبکشی، حالتی غلیظ و کرم مانند دارد. بعد از شامپو کردن مو، به موی سر زده می­شود و بعد از مدت ­زمانی که روی محصول درج شده، به­ خوبی شسته می­شود. پس از آن می­توان از نرم ­کننده مناسب برای دوباره دهیدراته شدن و حالت ­گرفتن موها استفاده کرد. این نوع ماسک مو به داخل کوتیکول مو نفوذ کرده و باعث آبرسانی و پر کردن کوتیکول­ های آسیب دیده، نرمی و لطافت مو می­شود.
  2. ماسک بدون نیاز به آبکشی، بعد از استحمام زمانی که مو مقداری رطوبت دارد، به ساقه و انتهای موها زده می­شود. ماسک موی بیرون حمام به­ خوبی روی موها ماساژ می­دهیم تا ذرات ماسک در اثر گرمای ایجاد شده بوسیله ماساژ دو دست، به موها نفوذ کند و به ترمیم و رطوبت رسانی آنها کمک کند. این ماسک­ مثل یک محافظ عمل کرده و از آسیب رادیکال ­های آزاد و گرد و غبار­های محیطی جلوگیری می­کند؛ مانع وزی و خشکی موها شده و درخشش و حالت­ دهی بهتری برای آنها ایجاد می­کند.

طرز استفاده از ماسک مو

طرز استفاده از ماسک موهایی که نیاز به آبکشی دارد

ابتدا موهایتان را با شامپوی مناسب شستشو دهید. سپس مقداری ماسک مو داخل حمام را در کف دست خود ریخته و به آرامی در دست خود پخش کنید. ماسک مو را از ساقه­ ها به انتهای مو، به­ حالت ماساژ پخش کنید و با انگشتان خود موها را شانه کنید تا ماسک به تمام قسمتهای مو برسد. معمولاً قسمت های پائین مو نسبت به قسمت های بالایی آسیب­ دیدگی و شکنندگی بیشتری دارند، بنابراین به انتهای موها توجه بیشتری داشته باشید. از رسیدن ماسک به کف سر جلوگیری کنید زیرا باعث چرب شدن ریشه مو می­شود. اجازه دهید ماسک با توجه به مدتی که در بسته بندی محصول درج شده، روی موهایتان بماند. در پایان اگر ماسک شما بر پایه روغن است و حالت چرب دارد چند مرتبه با آب ­ولرم بشویید. حتی اگر لازم است ساقه موها را شامپو کنید و سپس آبکشی کنید تا چربی باقی نماند. اگر ماسک شما بر پایه آب است، روی مو چربی ایجاد نمی­کند، سریع جذب می­ شود و در پایان تنها آبکشی کافی است.

انواع ماسک مو

طرز استفاده از ماسک موهایی که نیاز به آبکشی ندارند

برای استفاده از این نوع ماسک، باید موهایتان کاملاً تمیز باشد. بعد از حمام وقتی موهایتان کمی رطوبت دارد ماسک را روی موهای خود به ­حالت ماساژ پخش کنید و با انگشتان خود موها را شانه کنید. این ماسک نیازی به آبکشی ندارد.

روش استفاده از ماسک مو قبل از شامپو

موهای خود را خیس کنید. ماسک را از ساقه تا انتهای مو پخش کرده و ماساژ دهید. بعد از نیم ساعت موهای خود را با شامپو شسته و خشک کنید. این روش برای موهای شکننده، خشک و آسیب­ دیده بسیار عالی است، زیرا ماسک مدت زمان بیشتری روی مو باقی ­می­ماند و باعث درمان آسیب­ دیدگی آنها می­شود.

طریقه استفاده از ماسک برای موهای خیلی خشک

اگر موهایتان خیلی خشک است، بعد از زدن ماسک مو، سر خود را با حوله یا روسری بپوشانید و شب به همین حالت بخوابید. در طول شب ماسک بر روی موی شما می­نشیند و به طور محسوس ­تری موهایتان نرم تر و مرطوب تر خواهد شد.

چند وقت یکبار ماسک مو زده شود؟

بهتر است حداقل هفته ­ای یکبار از ماسک مو استفاده کنید. اگر موهایی خشک دارید یا بطور پیوسته از اتو یا سشوار استفاده می­کنید 2 تا 3 بار در هفته ماسک مو بزنید و اگر می­خواهید موهایتان را بلند کنید نیز ماسک مو باعث جلوگیری از موخوره و شکنندگی مو می­شود.

اگر موهایتان آسیب ­دیده و قصد درمان دارید باید حداقل به مدت 6 ماه و هفته ­ای یک یا دوبار از ماسک مو استفاده کنید و به طور ناگهانی مصرف آن را قطع نکنید.

انواع ماسک مو

ماسک مو پروتئینی

استفاده از ماسک مو پروتئینی برای کسانی که موهایشان سست، بی­حالت و ارتجاعی است توصیه می­شود؛ زیرا نرسیدن پروتئین به مو موجب ضعیف شدن موها می­شود.

اگر سلامت موهایتان در حد مطلوب است، نیازی به درمان پروتئینی نیست؛ زیرا استفاده بیش از حد، موجب خشکی و شکنندگی موها می­شود.

ماسک مو آبرسان

استفاده از آب­رسان برای هر مویی مفید است. اگر موهایتان دچار شکنندگی، وز، موخوره و خشکی شده و گره می­خورد، استفاده از آبرسان توصیه می­شود.

ماسک مو بر پایه­ روغن

این ماسک­ها موجب رطوبت رسانی به موها برای مدت طولانی می­شود و علاوه بر آبرسانی، موها را تغذیه می­کند.

ماسک مو ترمیم کننده

 این ماسک­ها مختص موهای رنگ­شده و فر است که با ترمیم پروتئین در ساقه مو، باعث بهبود آسیب ­دیدگی موها می­شود.

ماسک مو

آیا ماسک مو عوارض دارد؟

با اینکه ماسک­ها برای کمک به سلامت و شادابی موها مورد استفاده قرار می­گیرند، با این حال می­تواند عوارضی داشته باشد خصوصاً اگر ماسک شما متناسب با مو و پوست سرتان نباشد و یا ماسک مناسبی استفاده نکنید.

  • از رایج ­ترین عوارض، خارش پوست سر است.
  • در صورت استفاده بیش از حد از ماسک مخصوص موی چرب، موها خشک می­شوند.
  • از دیگر عوارض احتمالی ماسک­های شیمیایی، ایجاد سردرد یا سرگیجه است.
  • اگر از ماسک مو به ریشه برسد، می­تواند ریزش مو را در پی داشته باشد.
  • استفاده بیش ­از حد از ماسک مو و استفاده از محصول نامناسب می­تواند موجب شکنندگی، ریزش، حساس شدن مو و موخوره شود.
  • اگر ماسک به ریشه مو برسد، ممکن است باعث ریزش مو شود.

کلام آخر اینکه ماسک­ های مو به شرطی که درست انتخاب و استفاده شوند در محافظت از موها در برابر آسیبهای محیطی نقش چشمگیری دارند. قبل از خرید ماسک، نوع موی خود و مشکلی که دارد بررسی کنید و محصولی مناسب انتخاب کنید. سلامتی و شادابی حق شماست.

سوالات متداول

برای شستن مو باید از آب گرم استفاده کرد یا آب سرد؟

آب سرد. زیرا به بستن کوتیکول­ های مو کمک می­کند، باعث حفظ رطوبت و کاهش وز مو می­شود؛ البته قبل از مصرف ماسک، می­توانید از آب گرم استفاده کنید چون کوتیکول­ های باز مو آماده دریافت مواد آبرسان و تغذیه کننده ماسک­ مو میباشد.

آیا می­توان از ماسک مو به صورت روزانه استفاده کرد؟

بهتر است ماسک مو به صورت روزانه استفاده نشود ولی در صورت لزوم، از ماسک­ موهایی که باید مدت کمی بر مو بمانند مثلاً 3 دقیقه، استفاده کنید و سپس آن را با شامپو به­ خوبی بشوئید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *